Cellegrupper

Der hvor du bliver kendt!

Hvorfor cellegrupper?

I Bethlehemskirken er der omkring 300 mennesker, som tager del i menighedens liv, i form af gudstjenester og andre aktiviteter i kirken. Derfor er det umuligt at kende og være kendt af alle i menigheden. Dette er den grundlæggende årsag til, at cellegrupperne er opstået.

Hvad er en cellegruppe?

En cellegruppe er et mindre fællesskab inden for kirken. Antallet er mellem 6 og 12 mennesker. En sådan gruppe giver mulighed for at lære nogle at kende og blive kendt af dem, så den enkelte ikke forsvinder i mængden.Et netværk i kirken
Vi lever i en kultur, hvor individet er i centrum. Familiemæssige relationer er ikke længere en selvfølgelighed, og vi er ikke bundet til et bestemt geografisk område, men flytter meget rundt. Dette kan skabe en vis rodløshed. En cellegruppe være med til at skabe et netværk inden for kirken.
Cellegrupperne er med til at skabe bindeleddet mellem kirken og den enkelte. Livet med Gud rummer både en individuel vandring og en vandring i fællesskab med andre kristne.

Hvad laver en cellegruppe?

Den rummer lovsang, forbøn, inspiration/undervisning, Bibelstudier og mulighed for at være i Guds nærvær.
Men cellegruppen giver tillige mulighed for den mere personlige dimension:
- at stille spørgsmål, give udtryk for tvivl, have en dialog, give sig selv til kende, blive kendt med andre, opmuntre hinanden til at forfølge mål, have det sjovt sammen, yde praktisk omsorg over for hinanden etc.

Sociale arrangementer er ligeledes ofte en del af at være celle-gruppe. Disse kan være med til at give sjove og fælles oplevelser. Det kan være at hjælpe til med et arrangement i kirken, at gå i biografen, tage på skovtur sammen etc.

Hvor foregår det?

Man mødes i hjemmene, ofte på skift hos de enkelte cellemedlemmer. Den hjemlige atmosfære sætter et mere personligt præg på samværet, og kan være med til at skabe gode rammer for hygge, tryghed og åbenhed.

Cellegrupperne mødes som regel en fast aften, hver eller hver anden uge.

Cellegrupperne i Bethlehemskirken

...er indbyrdes meget forskellige, og denne mosaik giver tilsammen et meget godt billede af hele Bethlehemskirken.

Der er pt. ca. 15 cellegrupper. Nogle cellegrupper består udelukkende af familier med børn, andre består af unge uden børn, mange er mere blandede, og andre igen er udsprunget af en gruppe med et bestemt sigte (fx Alpha grupper som er et grundkursus i kristen tro og liv).

Denne forskellighed skaber en dynamik, der rummer udfordringer og som kan være berigende. Disse forskelligheder er naturligvis med til at sætte sit præg på den enkelte cellegruppe og hvilket indhold aftenerne får.

Elementerne kan vægtes forskelligt, men grundlæggende for alle cellegrupper er:

at kende og være kendt af Gud og af andre mennesker i cellegruppen,
og sammen vokse ind i et dybere fællesskab med denne treenige Gud,
der har skabt os, givet os mulighed for fællesskab med Ham gennem Jesus,
og som altid er nærværende gennem sin Hellige Ånd.

Vil du vide mere?

Ønsker du at vide mere om cellegrupper, eller at blive en del af en cellegruppe, så spørg i kirken, skriv til faellesskabsgrupper@bethlehemskirken.dk eller kontakt en af kontaktpersonerne:

Antje Hansen - Bess Serner Pedersen - Boline Lindberg Christensen - Ulla Mollerup