Attester

Fødsels- og dåbsattest eller fødsels- og navneattest

Er man født i Danmark (undtaget er Sønderjylland, som har særlige regler) eller senere tilført en dansk kirkebog i forbindelse med en dåb i folkekirken eller en adoption, så kan man rekvirerer en fødsels- og dåbsattest eller en fødsels-og navneattest fra sit lokale kordegnekontor eller et andet kordegnekontor efter eget valg.

Man kan endten rekvirerer attesten ved personligt fremmøde på kordegnekontoret. I den forbindelse skal man så vidt muligt medbringe noget legitimation.

Man kan også rekvirerer attesten med Nem-id på www.personregistrering.dk  Anmodningen går herefter til det lokale kordegnekontor, som sender attesten til ens folkeregisteradresse.

Er man ikke født i Danmark eller på anden måde tilført en dansk kirkebog som beskrevet oven for, så er det ikke muligt i Danmark at få en attest der starter med "fødsel-". Der må så henvises til det land, hvor man er født.

Vielsesattest

Er man viet i folkekirken efter ca. 2003, hvor folkekirken overgik til elektronisk førelse af kirkebogen, kan man rekvirerer en vielsesattest fra et kordegnekontor efter eget valg. Ligger vielsen længere tilbage, kan man rekvirerer vielsesattesten fra det sogn, hvor vielsen fandt sted.

Højmesser og familiegudstjenester